کدیکس – مرجع کد و پلاگین

برنامه نویسی چیست؟

برنامه‌نویسی یا کدنویسی به فعالیتی گفته می‌شود که در آن برنامه‌های کامپیوتری توسط برنامه‌نویس ایجاد و یا ویرایش می‌شوند. برنامه‌نویسی، یکی از مهارت‌هایی است که در دنیای امروز بسیار مورد نیاز و ارزشمند است. این مهارت، به شما اجازه می‌دهد تا برنامه‌های کاربردی و مفیدی را برای کامپیوترها و سایر دستگاه‌های هوشمند بسازید.

برنامه‌نویسان، به‌عنوان مهندسان کامپیوتر، تلاش می‌کنند تا با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی، کد‌هایی برای اجرای عملیات مشخصی بر روی دستگاه‌های مختلف بنویسند. این کد‌ها برای اجرای عملیات مشخصی در دستگاه‌های مختلف مانند کامپیوتر، تلفن همراه، تلویزیون هوشمند، پلتفرم های بازی و غیره استفاده می‌شوند.

برنامه‌نویسی یک فرایند خلاقانه است که نیاز به تفکر منطقی و تسلط بر زبان‌های برنامه‌نویسی دارد. در واقع، برنامه‌نویسی بسیار شبیه به نوشتن یک قطعه موسیقی است. برای نوشتن یک قطعه موسیقی نیز، شما نیاز به دانش موسیقی، تفکر خلاقانه و تسلط بر زبان و ادوات موسیقی دارید.

با توجه به رشد روز افزون صنعت فناوری اطلاعات، برنامه‌نویسی به یک شغل پر درآمد و پر طرفدار در سراسر جهان تبدیل شده است و شرکت‌های تولید نرم‌افزار و تکنولوژی معتبر، به‌دنبال برنامه‌نویسان با تجربه و مهارت بالا هستند.  در حقیقت، برنامه‌نویسی یک مهارت پر درآمد و محبوب است که به شما این امکان را می‌دهد تا در صنعت فناوری اطلاعات یک شغل خوب داشته باشید و به سرعت پیشرفت کنید.

زبان برنامه نویسی چیست؟

زبان برنامه‌نویسی مجموعه ایی از قواعد و دستوراتی است که برای کامپیوترها قابل فهم است. در واقع زبان‌های برنامه نویسی ابزارهایی هستند برای ارتباط برنامه نویس با رایانه.

به طور کلی، زبان‌های برنامه‌نویسی به دو دسته تقسیم می‌شوند: زبان‌های برنامه‌نویسی سطح بالا (High-level programming languages) و زبان‌های برنامه‌نویسی سطح پایین (Low-level programming languages). زبان‌های سطح بالا، برای برنامه‌نویسی آسان‌تر و سریع‌تر طراحی شده‌اند و تا حدودی به زبان انسانها شباهت بیشتری دارند که شامل زبان‌هایی مانند C، C++، Java، Python و… هستند. در حالی که زبان‌های سطح پایین، برای کنترل دقیق‌تر سیستم و سخت‌افزار، به‌کار می‌روند، مانند زبان اسمبلی.

همچنین برای هر زبان برنامه‌نویسی، کتابخانه‌های مختلفی وجود دارند که حاوی تعداد زیادی از دستورات و توابع مختلف هستند که برنامه‌نویسان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

تاریخچه زبانهای برنامه نویسی

برخلاف تصور اکثر ما، اولین برنامه‌نویس دنیا یک مرد نبوده است. اولین برنامه نویس دنیا Lady Ada Lovelace، یک خانم ریاضیدان بریتانیایی بود که در سال ۱۸۳۳ با آقای Charles Babbage آشنا شد. آقای Charles Babbage یک دانشمند و مخترع بود و ماشین معروف به «موتور تحلیلی» را در آن زمان اختراع کرده بود. این ماشین دستگاهی بود که می‌توانست دستور‌العمل‌ها و حافظه‌ی خود را اصلاح و در آن‌ها تغییراتی ایجاد کند. Lovelace که شیفته و مجذوب این دستگاه شده بود چیزی را نوشت که بعد‌ها لقب اولین برنامه‌ی کامپیوتری را گرفت.

اولین فردی که یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا را طراحی کرد، یک مهندس آلمانی به نام Konrad Zuse بود. وی زبان برنامه‌نویسیِ Plankalkul را در سال ۱۹۴۴ برای استفاده در اهداف مهندسی اش به وجود آورد. اما هیچ‌‌وقت از این زبان استفاده نشد.

در ادامه نگاهی می اندازیم به تاریخچه خلاصه ایجاد زبانهای مختلف برنامه نویسی از ابتدا:

۱۸۴۳: Ada Lovelace (الگوریتم ماشین)
۱۹۴۴: Plankalkul
۱۹۴۹: Assembly
۱۹۴۹: ShortCode
۱۹۵۲: Autocode
۱۹۵۷: FORTRAN
۱۹۵۸: ALGOL
۱۹۵۸: LISP
۱۹۵۹: COBOL
۱۹۶۴: BASIC
۱۹۷۰: PASCAL
۱۹۷۲: Smalltalk
۱۹۷۲: C
۱۹۷۲: SQL
۱۹۷۸: MATLAB
۱۹۸۳: ++C
۱۹۸۳ : Objective-C
۱۹۸۷: Perl
۱۹۹۰: Haskell
۱۹۹۱: Python
۱۹۹۱: Visual Basic
۱۹۹۳: Ruby
۱۹۹۵: Java
۱۹۹۵: PHP
۱۹۹۵: JavaScript
۲۰۰۰: #C
۲۰۰۳: Scala
۲۰۰۳: Groovy
۲۰۰۹: Go
۲۰۱۴: Swift
امین طاحونه

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها